תכנון ביצוע – יתרון מעשי ושקט נפשי
אין ספק כי הקמת משרדים הוא אחד הפרויקטים המורכבים והמוקפדים, הקיימים בתחום הבנייה. ביצוע מדויק, נכון ואיכותי של בניין משרדים או חלל משרדים בתוך מבנה קיים, דורש הבנה עמוקה של הפרויקט והתוכניות האדריכליות וכן ביצוע מוקפד של הפרויקט עד לפרט האחרון.
ישנם משרדים בסדרי גודל שונים ובעלי אופי שונה, הבא לידי ביטוי בצורות שונות – החל מגודל החלל, החלוקה שלו, כמות החדרים בו וכדומה. חברת "סהר פרויקטים" מתמחה בביצוע והקמת משרדים ברמה גבוהה ובאיכות ללא פשרות. החברה המנוסה, מצליחה פעם אחר פעם להגשים תוצאות מצוינות למשרדים בכל סדר גודל ובכל תקציב שהוא.
הקמת משרדים מרמת מעטפת, יכולה להיות משימה מאד יצירתית, מלהיבה ומספקת אך גם מאד מאתגרת ומלחיצה, הדורשת ידע וניסיון בתחומים רבים, שונים ומגוונים. בפני חברה העומדת לבנות משרדים חדשים, עומדות שתי אפשרויות:
אפשרות ראשונה – מכרז קבלנים
בחירת מנהל פרויקט/ מפקח/ חברת פיקוח | בחירת אדריכל המתמחה במשרדים | אפיון צורכי החברה והכנת פרוגרמה | הכנת סט תוכניות אדריכליות | לדאוג להוציא תוכניות יועצים (בטיחות/ חשמל/ מיזוג/ אינסטלציה תלוי בסוג הפרויקט לפעמים נדרשים יועצים נוספים) | סיור קבלנים בשטח | הפצת המכרז לקבלנים | קבלת הצעות מחיר מכל הקבלנים והשוואתן | ניהול מו"מ עם הקבלנים ובחירת קבלן מבצע
ברוב המקרים מדובר בתהליך ארוך שנמשך חודשים ורק בסופו, ניתן להתחיל בביצוע עצמו.
לפעמים, מתוך שיקולים של תקציב או כדי לקצר תהליכים, חברות מסוימות "מדלגות" על השלב של בחירת מנהל פרויקט או מפקח.
ובשל כך, הן מוצאות עצמן נדרשות לנהל את כל התהליך הזה לבדן.
רוב החברות הללו מגלות בסופו של דבר, שמדובר במשימה מאתגרת הדורשת משאבי זמן וכסף לא מבוטלים.
בנוסף לכל אלה, לעיתים הניסיון לחסוך ולוותר על מנהל פרויקט מקצועי ולעשות הכל במסגרת הידע והמשאבים הקיימים בחברה, עלול לגרום לטעויות בתכנון, בביצוע ובסופו של דבר, להוצאות מיותרות שניתן היה למנוע.
וכן… כולנו מכירים את הפתגם "הזול עולה ביוקר.."
אפשרות שניה – תכנון ביצוע או TURN KEY PROJECT
ישנן חברות המציעות כתובת מקצועית אחת וליווי לאורך כל הדרך – החל משלב אפיון הצרכים והתכנון ועד לשלב הביצוע, הגמר וקבלת המפתח.
את התהליך הזה ניתן להתחיל מאפיון הצרכים ותוכנית אדריכלית ואז להתקדם תוך כדי תנועה ולמעשה לקצר את כל התהליך בצורה משמעותית.
כאן התהליך מעט שונה אך הוא מקיף, כולל ולמעשה משלב את כל שלבי הפרויקט תחת כתובת אחת ותחת ספק אחד.
והכל בתקציב סגור וידוע מראש
כך מתבצע תהליך תכנון ביצוע:
בחירת חברה שמבצעת פרויקטים בתחום "תכנון ביצוע" | אפיון צרכים והכנת פרוגרמה | הגדרת תקציב לפרויקט | תכנון אדריכלי | תוכניות יועצים | ביצוע עבודות גמר | בדיקות ואישורים מכון תקנים | קבלת אישור אכלוס ומסירת הפרויקט
במקרה זה, כל שצריך לעשות הוא להגדיר את הצרכים וההעדפות בפני החברה המתכננת והמבצעת, מחליטים על מפרט, תקציב ולוחות זמנים וזהו… יוצאים לדרך.
מעתה והלאה כל התכנון, הניהול השוטף, הבירוקרטיה והביצוע הם באחריות גורם אחד, כתובת אחת לכל שאלה ובקשה.
היתרונות של תכנון וביצוע ב- One Stop Shop:
קיצור לוחות זמנים
קבלת התכנון היעיל המהיר והכלכלי ביותר
מאפשר התארגנות מבעוד מועד עם ספקים ונותני שירות ומשום כך, מקצר את זמני האספקה
בשיטת התכנון ביצוע, הקבלן לוקח על עצמו את קידום שלבי הפרויקט והמסירה ואחראי לתכנון ולביצוע העבודות. (אין פערים בין התכנון ובין הביצוע)
מצמצם ומקטין הוצאות בלתי צפויות
הן התקציב והן מועד סיום הפרויקט ידועים מראש
מסתבר, שכמו בתחומים רבים אחרים, הניסיון לחסוך ולעשות את התכנון In-House, מתגלה לא פעם כיקר ומסורבל יותר. החוק "זול יוצא בסוף יקר" מוכיח עצמו כנכון גם בתחום התכנון והבנייה.
יותר ויותר חברות עוברות לתכנן ולבצע פרויקטים תחת אותה קורת גג. כי מעבר ליתרונות הברורים של סדר, שקיפות ושקט נפשי, העובדה שעובדים עם תקציב סגור ולוחות זמנים ידועים מראש, יכולים בסופו של יום, להתבטא בחיסכון משמעותי הן בזמן והן בכסף.